Nemamo realne troškove kampanja na mrežama

Preliminarna financijska izvješća o troškovima kampanje kandidata u 2. krugu predsjedničkih izbora ponovo ne prikazuju realne troškove oglašavanja na društvenim mrežama.

Izvješća pokazuju iste probleme po pitanju oglašavanja na društvenim mrežama kao i izvješća uoči prvog kruga: troškovi za kampanje na društvenim mrežama i dalje se ili uopće ne prikazuju ili se ne prikazuju pravilno, a tijek novca teško je pratiti.

Ukupan trošak dosadašnje kampanje na društvenim mrežama za dvoje kandidata koji se natječu u drugom krugu izbora, iznosi više od 875 tisuća kuna. Kandidat Zoran Milanović prijavio je 761 tisuću kuna troškova na društvenim mrežama i oglašavanje na Facebooku, Instagramu i Googleu, što je nešto manje od 50 posto ukupnih troškova prijavljenih u njegovoj kampanji.  

Milanović za vrijeme kampanje nije trošio na oglašavanje u tisku, na televiziji ili elektroničkim portalima, dok je njegova protukandidatkinja i trenutna predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović najviše, nešto više od milijun kuna, uložila u oglašavanje na televiziji. Što se tiče društvenih mreža, prijavila je samo oglašavanje na Googleu u iznosu koji je teško odrediti jer je naveden u krivoj kategoriji izvješća.

Podatke je i dalje teško usporediti s podacima o političkom oglašavanju koje objavljuju same društvene mreže i digitalne platforme. U Facebookovom izvješću o galeriji oglasa nemoguće je izabrati točan raspon datuma objave oglasa (pa se ne može ciljati samo period kampanje), a u Googleovoj bazi također nije jednostavno doći do ukupno potrošenog iznosa.  

Bitno je političku kampanju na društvenim mrežama prijaviti u pravu kategoriju

Kandidatkinja Kolinda Grabar-Kitarović, baš kao i u prvom krugu izbora, prilikom ispunjavanja izvješća nije slijedila odredbe novog Pravilnika, prema kojem se troškovi za društvene mreže prijavljuju kao posebna kategorija. Naime, opet je troškove kampanje na Googleu stavila u kategoriju „medijskog oglašavanja“ umjesto u kategoriju „troškova“ na društvenim mrežama, što znači da za samu Google kampanju imamo manje podataka (nedostaje podatak o razdoblju oglašavanja, na primjer). Ovaj put su i sami podaci zbunjujući  jer se navodi „plaćeni iznos uz popust“ Googleu od 146.302 kune, a kao iznos „cijene bez popusta“ naveden je iznos od 117.042 kune.

Dodatno, u financijskim izvješćima Grabar-Kitarović još nije prijavila oglašavanje na Facebooku i Instagramu iako je iz Facebookove Galerije oglasa jasno da je imala razrađenu plaćenu kampanju na tim društvenim mrežama.

Bitno je političke oglase prikazati za svaku društvenu mrežu odvojeno

Kandidat Zoran Milanović također je u novim izvješćima ponovio greške iz prvog kruga. Iako je u obrascu izvješća o troškovima izborne promidžbe predviđeno polje za „Naziv društvene mreže“ i sve su se mreže mogle navesti odvojeno, Zoran Milanović i u ovom je krugu bilježio podatke zbirno. To znači da i dalje nije moguće ustanoviti koliko je novca zasad otišlo kojoj kompaniji (oglašavao je na Facebooku, Instagramu i Googleu) pa te podatke nije moguće usporediti s podacima objavljenim od strane samih društvenih mreža i digitalnih platformi.

*Svi podaci iz preliminarnih financijskih izvještaja o donatorima, troškovima i medijskim popustima u predsjedničkoj kampanji dostupni su u Gongovoj pretraživoj bazi podataka.

Ovo je izvješće sastavljeno uz financijsku pomoć NEF-Civitatesa. Sadržaj ovog izvješća isključiva je odgovornost Gonga i ni pod kojim se okolnostima ne može smatrati da odražava stajalište NEF-Civitatesa.

Gong je korisnik operativne potpore – strukturne podrške europskim think-do-thanks u cjelini “Demokratska i građanska participacija” u sklopu programa Europa za građane.