Korisna, ali nedostatna regulacija referenduma

Bez izmjena Zakona o referendumu nije moguće primjereno regulirati transparentnost svih političkih kampanja jer predložene dopune Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, o kojima javna rasprava završava sutra, opet ostavljaju previše rupa koje mogu loše utjecati na povjerenje građana u demokratski politički sustav. Primjerice, pitanja poput medijskog oglašavanja putem elektroničkih medija trebaju biti jasno regulirana.

K tome, Prijedlog uključuje i neke novine u odnosu na izborne kampanje koje nedovoljno uređuju transparentno trošenje sredstava u kampanji: nužno je zakonom nametnuti sveobuhvatno izvještavanje o izvorima prihoda, kao i o troškovima izbornih i referendumskih kampanja – kako u novcu, tako i u proizvodima i uslugama, dakle volontiranjem.

E-savjetovanje o Zakonu o financiranju političkih aktivnosti, koje završava 13. rujna, napokon sadržava dugo čekanu zakonsku regulaciju financiranja referendumskih aktivnosti koju GONG godinama zagovara, no neophodne su i dodatne izmjene i dopune:

  1. Definicija dobrovoljnih priloga tj. donacija ne treba se ograničiti samo na novac, nego treba uključiti i pokretnu i nepokretnu imovinu, imovinska prava, kao i volonterski rad, kojega treba evidentirati u skladu sa Zakonom o volontiranju.
  2. Društvene mreže koje omogućavaju plaćanje političkih oglasa moraju osigurati transparentnost tih oglasa tijekom i nakon kampanje, kao i nadzor nad zabranom financiranja takvih oglasa izvan RH. K tome, neophodno je precizirati da osobe odgovorne za provođenje kampanja moraju neposredno plaćati takve oglase, a ne ih naručivati preko trećih entiteta. Prethodno je, dakle, neophodno definirati da se medijsko oglašavanje odnosi i na oglašavanje u elektroničkim medijima, neovisno o tome je li riječ o urednički oblikovanom sadržaju kao što su informativni portali ili tzv. user generated content koji se distribuira zahvaljujući algoritmima društvenim mreža.  
  3. Zakon ne bi trebao omogućiti da se višak donacija tj. neutrošena sredstva doniraju za nejasne „opće društvene potrebe“ jer se time otvara mogućnost netransparentnog prosljeđivanja javnog novca, pa čak i mogućnost pronevjere. Najčišća je alternativa već poznata – uplaćivanje viška sredstava u državni proračun.
  4. Uvođenjem poreznih olakšica donatorima kampanja lakše bi se pratilo financiranje političkih opcija i potaknulo pravne i fizičke osobe na transparentno davanje donacija. Uz to, poticanjem doniranja političkih stranaka podupire se demokratski sistem u kojem političke stranke imaju važnu ulogu, potiče se razvoj političke kulture građana te jača interakcija birača i političkih stranaka.

GONG je Centar znanja u području građanskog aktivizma i izgradnje demokratskih institucija društva u okviru Razvojne suradnje s Nacionalnom zakladom za razvoj civilnog društva. Sadržaj ovog dokumenta isključiva je odgovornost GONG-a i nužno ne izražava stajalište Nacionalne zaklade.