Ima li kurikularne reforme u proračunu?

Prošlog tjedna predstavljen je prijedlog proračuna za 2016. godinu gdje je proračun Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta (MZOS) smanjen za 1,13% u odnosu na 2015. godinu ili u apsolutnom iznosu za 158.136.727,00 kuna.

Osim ovog smanjenja koje je MZOS stavilo na popis „gubitnika“ prijedloga proračuna, najviše medijske pažnje zadobilo je smanjene izdataka za troškove međumjesnog prijevoza učenika (A580037) za 28,93% u odnosu na 2015. godinu. Ovo smanjenje bi moglo imati značajan utjecaj na već uzdrmano socijalno stanje pojedinih obitelji, a nekima i ograničiti pristup obrazovanju. Utjecaj na socijalni status nekih obitelji moglo bi imati i potpuno smanjenje stavke osiguranje učenika i studenata na praktičnoj nastavi i stručnoj praksi (A578042) u iznosu od 22.700.670,00 kuna. Ukidanje ovog izdatka vjerojatno će biti preneseno na trošak samih učenika i njihovih obitelji. Ovo posebno treba imati na umu kako je stručna praksa potrebna u strukovnom obrazovanju kojeg pohađa oko 75% srednjoškolaca i srednjoškolki.

S druge strane valja primijetiti povećanje stavke za pomoćnike u nastavi za djecu s teškoćama u razvoju (A578041) za 5,68% ili s 10.816.300,00 kuna na 11.430.535,00 kn.

Osim socijalne (ne)osjetljivosti samog proračuna Ministarstva, postavlja se pitanje ima li u prijedlogu proračuna Cjelovite kurikularne reforme, odnosno jesu li predviđeni izdaci za njezinu provedbu. Kada govorimo o provedbi onda se najviše misli na pripremu učitelja i učiteljica kroz stručna usavršavanja.

Prvo što se može primijetiti je smanjenje troškova agencijâ koje su nadležne za stručno usavršavanje učitelja: Agencije za odgoj i obrazovanje (AZOO) i Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO). Tako je proračun AZOO-a (A733001) smanjen za 381.269,00 kuna ili za 1,97%, a proračun AZOO-a (A848001) za 354.367,00 kuna ili za 2,93%.

U proračunu MZOS-a postoje tri stavke koje se odnose na stručno usavršavanje i izobrazbu učitelja i nastavnika u srednjim školama i usavršavanje za provedbu nacionalnih programa (A580006), stručno usavršavanje odgojno-obrazovnih djelatnika u sustavu osnovnog i srednjeg školstva (A767022) i stručno usavršavanje voditelja županijskih stručnih vijeća osnovnih škola (A733027).

Kao što je vidljivo iz gornje tablice, sve tri stavke doživjele su sveukupno smanjenje za 527.037,00 kn ili za 10,52% u odnosu na sveukupan iznos planiran u 2015. godini.

Kada se navedene brojke stave u kontekst, to znači da je u 2016. godini za stručno usavršavanje svakog od 55.420 učitelja (www.dzs.hr, osnovne škole, srednje škole) u osnovnim i srednjim školama namijenjen iznos od 80,91 kuna. Istina je kako niti do sada nisu ulagana značajna sredstva za stručno usavršavanje učitelja, no imajući na umu kako provedba Cjelovite kurikularne reforme ovisi upravo o pripremi i stručnom usavršavanju učitelja, može se opravdano postaviti pitanje gdje i kako su predviđena sredstva za taj intenzivan i zahtjevan proces od nacionalnog interesa.