“Obmana je da će bez monetizacije u Hrvatskoj nestati sunca”

Zagreb, 18.7.2013.- Dvjestotinjak zaposlenika Hrvatskih autocesta, èlanova Nezavisnog cestarskog sindikata, krenuli su nešto prije 10 sati s Trga bana Jelaèiæa prema Banskim dvorima, prosvjedujuæi protiv monetizacije autocesta. Na slici prosvjednici na Trgu bana Jelaèiæa. foto FaH/ Dario GRZELJ/ ua

Vlada izigrava volju naroda i javnosti tvrdeći da će u Hrvatskoj “nestati sunca” ako se ne dogodi monetizacija, prozvala je oporba vladajuće žestoko kritizirajući njihovu namjeru monetizacije autocesta u raspravi o prijedlogu Zaključka saborskog Odbora za Ustav, koji od Vlade traži provjeru broja i vjerodostojnosti. U kasnovečernjoj raspravi, doduše, sudjelovalo je “čak” desetak zastupnika, a pitanje je tko je od građana uopće znao ili imao pristup prijenosu, a riječ je o iznimno važnoj raspravi što dokazuje i 530.853 potpisa, koliko je ih prikupila inicijativa “Ne damo naše autoceste” za raspisivanje referenduma protiv davanja autocesta u koncesiju.

“Vlada nije ponudila više varijanti, nego umjesto toga tvrdi da će u Hrvatskoj nestati sunca ako se ne dogodi monetizacija”, poručio je HDZ-ov Ivan Šuker. No, iako je najavio da će njegova stranka podržati Zaključak Odbora za Ustav, upozorio je da u cijeloj priči ostaje otvoren niz pitanja, kao što je primjerice najava da će se ugovor o monetizaciji potpisati do veljače.

“Je li Vlada razgovarala s kreditorima obzirom da kredit ima snagu međunarodnog sporazuma i ne može se samo tako raskinuti i prekršiti”, pitao je Šuker dodavši: “Vlada ne želi odgovoriti je li sagledala sve mogućnosti alternativnih rješenja i je li izrađena studija opravdanosti za takav postupak”.

Referendumska pošast i Vladine igre

Da nije napravljen prethodni izračun, upozorio je i nezavisni zastupnik Branko Vukšić, koji je upozorio na ‘referendumsku pošast’, tumačeći to kao nezadovoljstvo građana jer institucije ne rade svoj posao: “Da sam na mjestu predsjednika Vlade učinio bih sve da se taj referendum održi, jer iza njega stoje i sindikati i mnoge nevladine udruge i ne smije se Vlada time igrati”.

Laburist Mladen Novak vladajuće je optužio kako se svesrdno trude spriječiti građane da sudjeluju u donošenju bilo kakvih odluka. “Za ovo je prikupljeno više od 500.000 potpisa, dovoljno da se krene s referendumom, no mi ćemo slati potpise na provjeru, bez roka i ograničenja do kada to može trajati. Možda na onih 25 godina na koliko će se potpisati koncesiju ili monetizaciju”, pitao je Novak, koji je uvjeren da je riječ o krajnjem izigravanju volje naroda.

“Procedura nije zapisana niti ima rokove. U normalnim državama rokovi su i dulji od rokova iz prijedloga Zakona o referendumu koji je danas krenuo u proceduru”, poručio je šef saborskog Odbora za Ustav Peđa Grbin. “Ova inicijativa dira u meritum pretpostavki ekonomske sposobnosti države da bude ekonomski subjekt i ima svoje vlasništvo”, rekao je SDSS-ov Milorad Pupovac. Aktualna vlada, ali i sve iduće, trebaju, istaknuo je, biti oprezne prema privatizaciji vitalnih elemenata javnog kapitala.

Kako teku “rokovi”?

HNS-ovka Nada Turina Đurić svjesna je, kaže, da će pitanje monetizacije provocirati različita stajališta, ustvrdivši kako se ne može zanemariti da je svoje potpise dalo više od 500.000 građana, a podsjetila je i na stav Vlade kako je situacija u hrvatskom gospodarstvu inicirala ideju monetizacije da se rasterete dugovi.

“Ovaj referendum nije o autocestama i u njemu se autoceste spominju samo u naslovu, dok se zapravo govori o zabrani jednog načina raspolaganja sa svim javnim prometnicama u Hrvatskoj”, kazao je Grbin, koji želi vjerovati da će do kraja siječnja dobiti potrebne podatke od vlade. A onda ćemo na Odboru za Ustav pa i na plenarnoj sjednici te zainteresiranim odborima provesti raspravu je li to pitanje dopušteno i koji je pravi put raspolaganja autocestama, ali i upravljanja dugom koji je nastao”.