Odzvonilo zloupotrebi javnih resursa?

ZAGREB, 27. 4. 2013. - Gradonaèelnik Grada Zagreba Milan Bandiæ, u društvu sa suradnicima, otvorio je Branimirovu ulicu, od Zavrtnice do Heinzelove. foto FaH/Tomislav Pavlek/tp

Premda formalno kampanja za lokalne izbore počinje 5. svibnja, s obzirom da su se potencijalni kandidati već uobičajeno rastrčali na sve strane, i Državno izborno povjerenstvo spoznalo je potrebu nadzora i neslužbenog početka izborne promidžbe. 

Izborna promidžba za lokalne izbore, koji će se održati 19. svibnja, počinje danom objave kandidacijskih lista i kandidata 5. svibnja, a trajat će do 17. svibnja, priopćio je DIP. Pritom napominje da sve radnje koje bi mogući izborni sudionici poduzimali u javnom predstavljanju prije Zakonom o lokalnim izborima određenog početka izborne promidžbe, ne predstavljaju izbornu promidžbu u smislu tog zakona.

Međutim, s obzirom da mediji izvještavaju o sve većem broju aktivnosti koje po sadržaju i načinu iznošenja predstavljaju promidžbu zasad potencijalnih izbornih sudionika, DIP ističe da se i takva promidžba mora pridržavati pravila i obveza Zakona o lokalnim izborima i Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe.

Otvoreno preko računa

Promidžba se mora voditi slobodno, otvoreno, javno i argumentirano, a svako drugo ponašanje i način vođenja takvih aktivnosti u suprotnosti je sa Zakonom i etikom izbornog ponašanja, naglašava DIP.

Stoga podsjeća da izborni sudionici u troškove izborne promidžbe moraju prikazati i one nastale prije njezinog službenog početka, neovisno o tome s kojeg su računa ti troškovi podmireni, a odnose se na izborne materijale koji se koriste i u vrijeme izborne promidžbe.

Primjerice, u slučajevima kada su plakati za izbornu promidžbu naručeni, izrađeni, postavljeni ili plaćeni s računa za redovno poslovanje izbornog sudionika, prije početka izborne promidžbe, a nisu uklonjeni nakon njenog početka ili kada je spot koji se emitira nakon 5. svibnja naručen, izrađen ili plaćen s tog računa prije početka izborne promidžbe.

Isto vrijedi i za usluge agencija koje su osmislile promidžbu, u cjelini ili dijelom, a koje se koriste nakon početka službene promidžbe i naručene su, izrađene ili plaćene prije.

Zagrebačko-splitsko muvanje pod budnim okom DIP-a?

Financiranje izborne promidžbe će, s nadležnim izbornim županijskim, gradskim i općinskim povjerenstvima nadzirati DIP, uključujući i moguće nepravilnosti ako kandidati kao dužnosnici županija, gradova i općina za promidžbu koriste sredstva proračuna tih jedinica, uredske prostorije, službena vozila, uredsku opremu i slično.

Po tom pitanju, kako je već upozoravao GONG, čini se da već sada (ili opet) ima dosta upitnika u slučaju zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića gdje postoje ozbiljne sumnje u zloupotrebu javnih resursa Grada Zagreba u svrhu njegove kampanje za predstojeće lokalne izbore, pri čemu je riječ o nastavku nepoštivanja osnovnih standarda transparentnosti financiranja izbornih kampanja i kršenja Zakona. Na sličnom je tragu također i splitski mu kolega po gradonačelnikovanju Željko Kerum gdje su pri otvaranju Zapadne obale ravnatelji i direktori gradskih firmi i ustanova dobili nalog da na tom događaju organiziraju što veći broj zaposlenika.

DIP upozorava da kandidati koji obavljaju neku od dužnosti smiju i trebaju to nastaviti i u vrijeme provedbe izbora, ali ne na način koji bi predstavljao njihovu ili promidžbu političkih stranaka za raspisane izbore. Podsjetimo, postupak kandidiranja, predlaganja kandidacijskih lista i kandidata traje od 19. travnja do 2. svibnja, a nadležna izborna povjerenstva dužna su ih objaviti najkasnije do 4. svibnja do 24 sata.